Sobre el debat sobre l’Estat de la Unió Europea #SOTEU2020

0
133

Aquest matí ha tingut lloc al Parlament Europeu el discurs de la Presidenta de la Comissió Europea, Úrsula von der Leyen, sobre l’Estat de la Unió (SOTEU).

La Presidenta ha afrontat el seu primer discurs de l’Estat de la Unió marcat per la pandèmia de la Covid-19, subratllant l’històric pla de reconstrucció europea Next Generation EU, i advocant per una vertadera Unió Sanitària que permeti disposar de les eines necessàries no només per a superar la crisi actual, sinó per a estar millor preparats per a les properes crisis sanitàries.

Von der Leyen ha fet una crida a continuar treballant per uns salaris dignes i s’ha compromès a impulsar un sistema de salaris mínims a nivell europeu per a garantir que el treball assegura una mínima dignitat vital. També s’ha compromès a continuar amb l’agenda verda i avançar cap a una reducció del 55% de les emissions contaminants per a 2030, a impulsar un nou pacte europeu per a la migració des de la solidaritat i la humanitat, i a establir una Unió Europea forta i rellevant al món, que no es basi en “posar Europa primer”, sinó en què Europa sigui la primera a arribar quan aquell qui ho necessiti reclami ajuda. També ha tingut paraules per a la imprescindible defensa de l’Estat de Dret i per a defensar els drets de les persones LGTBIQA+, recalcant que les “LGTBI-free zones” impulsades pel govern autoritari de Polònia no tenen cabuda dins la Unió.

En el debat posterior, la Presidenta del Grup dels Socialistes i Demòcrates al Parlament Europeu (S&D), la companya Iratxe García, ha defensat una sortida a la crisi actual basada en la ciutadania i la solidaritat, on els costos no els acabin pagant els treballadors i les treballadores. La líder del Grup S&D també ha animat la Presidenta de la Comissió a continuar treballant en la necessària agenda per a la transició verda i digital, la lluita contra la pobresa i sobretot la pobresa infantil impulsant un marc de Garantia Infantil. També ha recalcat l’obligació de la UE de garantir els drets del col·lectiu LGTBIQA+ a Polònia i arreu, impulsar mesures per a reforçar el sector cultural i creatiu (un dels més afectats per la pandèmia) a través d’un abonament cultural europeu per a joves, o continuar defensant la igualtat de gènere i la democràcia, que encara avui estan amenaçades a Europa.

Des de la Joventut Socialista de Catalunya, conjuntament amb la YES-Young European Socialists, celebrem el marcat caràcter social i verd de les propostes presentades per a abordar la crisi actual derivada de la pandèmia i garantir que cap ciutadà o ciutadana quedin enrere. Només a través de la Unió Europea podrem afrontar els grans reptes que ha generat la crisi del coronavirus, així com aquells que ja venien de lluny: les desigualtats, la pobresa, la falta d’oportunitats per als i les joves, el qüestionament de la democràcia representativa, l’auge de les forces neofeixistes i d’extrema dreta o els desequilibris globals i la competència geopolítica. Ser europeista avui no és una opció, és una obligació. Reforçar i reformar Europa és l’única manera d’avançar cap a una societat amb una vertadera igualtat i justícia social.

 

Enric López

Secretari de Política Europea i Internacional de la JSC

Vicepresident de la YES

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here